BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, January 9, 2010

tolonglah orang MELAYU!




kenapa aku tidak berkata orang Islam di Malaysia yang telah berpecah-belah, sebaliknya Melayu yang berpecah-belah?

kerana Melayu itu merupakan bangsa yang beragama Islam.

Melayu dan Islam bagaikan kulit dan daging. secara amnya, bila Melayu su
dah berpecah belah,
maka bermakna orang Islam di Malaysia telah berpecah-belah.

sekarang, isu yang amat sensitif.
Penggunaan kalimah "ALLAH" oleh orang bukan islam.

so, melayu, kau nak terus melopong?
kau nak terus berpecah?
kau nak terus bertelagah?
kalau betullah kau nak maknanya kau bukan Islam.

Tuhan kita yang maha esa.
satu.
tunggal.
tidak beranak atau diperanakkan.
tuhan orang Islam.
hey melayu.
kau nak kongsi2 ke tuhan kau?

Masa ni lah kita perlu bersatu.
Lupakan perbezaan politik.
Lupakan permusuhan sesama Islam.
Lupakan kondem mengondem antar satu sama lain.
Lupakan Toyota Camry.
Lupakan Sidang DUN Bawah Pokok.
Lupakan Royalti Minyak.

kalau kau rasa semua boleh di kongsi.
aku tak tahu.
kau nak anak cucu kau ada dua agama?
melayu+islam
melayu+kristian
nak?

aku tak nak.
kau nak ke lg 2o tahun ada orang cakap cmni;
"They say that Allah is great, well, we have Allah too!"
mintak jauh la wei.

protes.
bakar gereja pulak.
lepas tu masjid kena bakar.
lepas tu gaduh.
siapa yang senyum?
barat!

mana harapan baru Malaysia?
aku tak nampak pun.
sembang bukan main kuat.
sendiri pun tak betul.

ada pulak yang tak kisah.
melayu melayu.
kau tak boleh pikir ke kalau satu hari nanti
ada Bible dalam bahasa melayu.
lagi senang melayu jadi murtad.
walaupun memang dah ramai sekarang.
Masya-ALLAH!

mana orang yang perjuangkan Islam selama ni?
tak habis2 berceramah lagi ke?
kalau betul2 sayangkan agama kita.
perjuangkan lah Islam.
bukan asyik caci maki org.
kalau protes nak menjatuhkan orang
bukan main lagi kau suka.

lagipun melayu sekarang makin hebat.
nak tengok?


kalau dah berbaju melayu.
melayu lah kan.
beli nombor.
ada dia malu?
xda bhai.
hebat!


nak pelik?
nak melopong?
melayu skrang dah hebat.
apa kau nak lopong.

aku bukan apa.
aku takut.
takut kepada masa hadapan nanti.
akidah generasi akan datang.

sekarang pun aku takut.
malam merdeka,tahun baru.
bangsa apa yang merempit?
bangladesh?
melayu
malam merdeka,tahun baru.
bangsa apa yang banyak kena tangkap khalwat?
mongolia?
melayu lg.
sembilan bulan lepas tu?
buang bayi,campak sana sini.
bangsa apa ek?
eh,melayu lg laa.

malas nk cakap banyak.
jika rapuh iman di dada, tidak mustahil ada yang akan terpedaya..

melihat sendiri sosiobudaya anak-anak Melayu dewasa ini yang terikut-ikut dengan cara hidup barat, yang terpengaruh dengan pemikiran cara barat..
melihatkan generasi kini yang begitu mudah dipengaruhi,

aku khuatir, aku resah. aku khuatir jika di masa hadapan orang Melayu akan berpecah pula kepada dua golongan.. iaitu Melayu Islam dan Melayu Kristian..

Ya Allah, minta dijauhkan.


nota: Tuhan mungkin banyak versi, tapi ALLAH CUMA SATU!
BANGUN BERSATU MELAYU!

2 comments:

afiq said...

melayu, rela mengikut dari meneraju. dlm konteks politik, melayu mmg kuat bpolitik, tp ape sbnrny yg dijuangkn. dlm konteks ekonomi, mmg byk mt rempit melayu, tp jarang jmp woksop moto yg owner mlyu, kbykn cine, mgkn ad mlyu, tp kurang. ak lihat layu dalam mlyu.

chapet said...

berpolitik melayu mmg hebat,sanggup buat ape saja demi jawatan n sbgainye. tp bngsa sndiri mkin hancur,hanyut dgn sikap melayu tu sendiri.