BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, September 8, 2009

bangsa aku!

hidup.
apa yang kau tahu tentang hidup?
aku tanya kau,apa yang kau tahu?
penuh dugaan.
memang betul banyak dugaannya.

satu persatu halangan harus ditempuh.
risikonya bukan sedikit.

perlu jiwa yang kental.
perlu jiwa yang tabah.
perlu jiwa yang berani.


adat.
ya,sudah memang menjadi adat.
adat yang akan berterusan sampai bila pun aku tak tahu.
yang besar akan pijak yang kecik.
yang hebat akan tindas yang lemah.


bagaimana untuk menempuhnya?
jawapannya ada pada diri sendiri.
musuh diri adalah diri sendiri.
akal yang pintar lebih tajam dari pisau lipat.


memanglah sukar.
lihat sendiri.
kau lihat sendiri.
bangsa pribumi kita sendiri.
merempat disana sini.

berhempas pulas mencari rezeki.
tiada perubahan.
alat caci makian.
bangsa asing?

uh.
bersaing bersama mencari rezeki.
tetapi?
bebeza pula.

maju kehadapan.
tanpa halangan.
aku pelik.
memang pelik.

hari semakin hari.
bulan semakin bulan.
tahun berganti tahun.
bangsa aku?

semakin berpuak-puak.
semakin hanyut dengan duniawi.
semakin taksub dengan kuasa.
semaikin jauh dengan jalan yang benar.

aku bukan apa.
aku takut dengan realiti sekarang.
aku tahu aku bukan sempurna.
tetapi aku kecewa dengan bangsa aku sendiri.

sudahlah.
aku dah penat.
penat melihat ragam bangsaku.
yang hebat seperti yang di 'canang'.

p/s;kerja banyak,test banyak,baik aku berjuang.

0 comments: